Projekt „ Prevence je lepší než represe“
(0119/PK/2015 dotace – Prevence rizikového chování z MŠMT)
Harmonogram realizace projektu:
- Kompletní realizace projektu včetně vyúčtování se uskuteční v období od 1. ledna 2015 do 31. prosince 2016.
- Příprava preventivních aktivit, workshopů: leden – červen 2015
- Realizace preventivních aktivit: září 2015 – červen 2016
- Vyúčtování: listopad 2016
Personální zajištění projektu:
- Václav Kašpar – vedoucí projektu, lektor
- Markéta Hadáčková – lektorka
- Karel Syrovátka – lektor
Předpokládaný přínos projektu v oblasti prevence rizikového chování
- Úspěšný rozvoj sociálního klimatu v kolektivu
- Budování týmové spolupráce
- Rozvoj komunikačních dovedností – interpersonální vztahy, rozvoj důvěry a hodnotové orientace
- Orientace v problematice sociálně patologických jevů a protidrogová prevence
- Výchova demokratického občana, prevence extremistického a xenofobního chování žáků středních škol
- Rozvoj sociálních dovednosti jednotlivců v oblasti interpersonálních vztahů a sebepojetí
- Prevence netolismu
Specifikace projektu
- Jednotlivé počiny navazují na projekt „Vzdělání pro každého“ (CZ.1.07/1.2.15), a to konkrétně na KA4 s názvem „U jednoho stolu“ – aktivita byla v rámci naší instituce realizována ve školním roce 2013/2014.
- Projekt je zaměřen na zlepšení sociálního klimatu ve třídách a na minimalizaci projevů rizikového chování.
- Zapojeny jsou 3 třídy učebních oborů (1. – 3. ročník) o celkovém počtu 45 žáků.
- Vzhledem k seškrtání plánovaného rozpočtu v kategorii mzdových prostředků probíhají aktivity od září 2015 do května 2016 – 2 hodiny pro jednu třídu za měsíc, celkem 54 hodin.
- NA projektu se podílejí 3 lektoři, kteří pracují s celým třídním kolektivem.
- Součástí procesu jsou činnosti vedoucí k sebepoznání, k vytváření pozitivního klimatu ve třídním kolektivu, k vymezování rolí, ke zdravému vztahu třídy a třídního učitele atd.
- Lektorská práce má také charakter primární prevence.
- Nad rámec aktivit byl ve dnech 2. – 4. září 2015 pro 1. ročník realizován adaptační kurz, který výrazně napomohl nastartovat projekt.
- V průběhu trvání aktivity budou využity následující metody:
- Metoda rozhovoru – vzájemné dorozumívání, sdělování si poznatků, pocitů, aktivní naslouchání
- Metoda práce se skupinou – využití skupinového mínění (tlaku) na jednotlivé členy, případně na skupinu jako celek
- Metoda situační – usměrněním běžné životní situace v souladu se stanoveným záměrem vytvoříme situaci výchovnou
- Metoda inscenační – výchova formou modelových, tedy uměle navozených situací, rozdělení rolí a jejich hraní
Projekt navazuje na KA4 „U jednoho stolu“ z projektu Vzdělání pro každého (CZ.1.07/1.2.15), který na SOŠ a SOU Milevsko skončil 31. prosince 2015.